با این ۴ نکته دونات شما طعم بهشت می‌ گیرد!

با این ۴ نکته دونات شما طعم بهشت می‌ گیرد!

با این ۴ نکته دونات شما طعم بهشت می‌ گیرد!

دونات جزو شیرینی ‌های خوشمزه سرخ کردنی می باشد که در شکل‌ های متنوع با تزیینات زیبا تهیه می‌ شود و در بین مردم دارای محبوبیت زیادی است. شما این مدل شیرینی ‌ها را هم به صورت آماده از بهترین شیرینی فروشی در بندرعباس می ‌توانید تهیه کنید و هم خودتان در منزل قادرید که آن ها را درست کرده و میل نمایید.

اما این شیرینی پفکی و خوشمزه نیاز به رعایت کردن چند نکته برای خوش طعم شدنش دارد که هدف من نیز از نوشتن این مقاله، بررسی چهار نکته طلایی برای تهیه یک دونات خوشمزه با طعم بهشت می‌ باشد. اگر شما هم طرفدار این شیرینی بی ‌نظیر هستید برای درست کردن صحیح آن با من تا انتهای مقاله همراه باشید. همچنین، برای سفارش کیک تولد در بندرعباس می ‌توانید به قنادی شیرین السلطنه با ارائه مرغوب ترین کیک و شیرینی ‌ها مراجعه نمایید.

معرفی چهار نکته طلایی برای خوشمزه تر شدن دونات

هر کیک و شیرینی نیازمند دانستن یک سری نکته برای پخت بهتر و خوش طعم شدنش است. در ادامه راجع به نکاتی که برای تهیه یک دونات خوشمزه باید رعایت کنید با شما صحبت می ‌کنم.

با این ۴ نکته دونات شما طعم بهشت می‌ گیرد!

خمیر مایه

خمیر مایه ‌ای که برای دونات و هر شیرینی دیگری استفاده می ‌کنید، نبایستی کهنه و فاسد باشد، تا بتواند به خمیر کمک کند که پفکی و حجیم شود. بنابراین حین خرید خمیر مایه حتماً به تاریخ انقضای آن دقت نمایید. برای آن که بتوانید برای زمان بیشتری خمیر مایه خود را نگه داری کنید، آن را در فریزر باید قرار دهید. چنانچه خمیر مایه ای که تهیه کرده‌ اید، تاریخ گذشته باشد. خمیر شما پف  نخواهد کرد.در کافه ها معمولا برای چانه گیری خمیر دونات از چانه گیر پیستونی استفاده میکنند.

 بعد از خریداری این محصول بایستی حتماً آن را با آب و شیر ولرم مخلوط کنید چرا که ترکیب آن با این مواد به صورت سرد به پفکی شدن دونات شما هیچ کمکی نمی ‌کند. بنابراین خمیر مایه را با آب و یا شیر ولرم (از ماست های غلیظ به همراه بکینگ پودر هم به جای این دو می توانید، استفاده نمایید) و سپس مقداری شکر مخلوط کنید و با قرار دادن یک پارچه یا حوله بر روی ظرفتان آن را به مدت ده دقیقه در یک مکان گرم برای اسفنجی شدن خمیر و پفک‌ دار شدنش کنار بگذارید.

 از پودر های هل و دارچین و… نیز در ترکیبات دونات می ‌توانید، استفاده نمایید. نکته دیگری که هنگام تهیه این فرآورده بی ‌نظیر باید مد نظرتان قرار دهید مربوط به آرد آن است.

آرد

زمانی که شما اقدام به پخت دونات  می کنید از قبل بایستی تمام مواد لازم برای آن را در بیرون از یخچال گذاشته باشید، تا به دمای محیط رسیده و گرم شوند. بعد از آن آرد آن را برای بهتر پف کردن کیک سه مرتبه به وسیله الک هوا گیری کنید. این کار سبب سبک شدن آرد و بهتر شدن بافت دونات شما خواهد شد. مسئله دیگر مقدار آردی است که طبق دستور پخت باید بردارید.

 این مقدار با توجه به کیفیت و نوع آرد گوناگون خواهد بود. بنابراین شما بایستی هنگام مخلوط کردن مواد با هم خودتان به این نکته دقت کنید که اگر خمیرتان سفت شد، دیگر به آن نباید آردی اضافه کنید. حتی اگر کمی از آن مقدار گفته شده باقی مانده باشد. اما در صورتی که خمیرتان هنوز شل بود حتی اگر آرد اندازه گیری کرده شما تمام شده بود، بایستی باز هم به آن آرد اضافه کنید، تا خمیرتان سفت گردد.

استراحت دادن خمیر

برای تهیه دونات نیاز است که به مدت زمان یک تا یک و نیم ساعت آن را استراحت دهید، تا به حالت پفکی درآمده و اسفنجی گردد. برای این که بفهمید خمیرتان آماده شده است یا خیر؟ می توانید انگشت خود را در آن فرو ببرید. چنانچه اثر انگشتتان در آن فرو بماند و خارج نگردد به معنای آن است که خمیر شما آماده است. اگر بیشتر از زمان گفته شده خمیر شما استراحت کند، هنگامی که قصد سرخ کردن آن را دارید به خاطر ترک ‌هایی که در سطح دونات به وجود می ‌آیند، روغن زیادی به آن جذب می ‌شود و بعد از آن روغن از دونات شما خواهد چکید که این اصلاً خوشایند نیست.

 چنانچه از زمان ذکر شده خمیر شما کمتر استراحت کرده باشد، بعد از آن که خمیر دونات را به داخل روغن برای سرخ کردن انداختید به خاطر حجم کمی که دارد کوچکتر از قبل خواهد شد و به قولی به جای یک دونات پفکی با یک خمیر سفت و غیر قابل خوردن مواجه خواهید شد. بنابراین به این مسئله نیز دقت زیادی کنید.

سرخ کردن دونات

سرخ کردن دونات باید اصولی باشد. چرا که اگر روغن آن به حد زیادی داغ شده باشد امکان اینکه وسط دونات به خوبی بپزد، وجود ندارد و فقط روی آن طلایی رنگ و سرخ خواهد شد. علاوه بر آن سرد بودن روغن هم باعث می ‌شود مدت زمان زیادی برای سرخ کردن دونات صرف گردد که این مورد هم می‌ تواند سبب جذب زیاد روغن در این مدت زمان گردد. به خاطر همین برای تهیه یک دونات خوشمزه روغن را باید به دمای مناسبی از قبل رسانده باشید.

 بهترین دمای روغن بین سیصد و پنجاه تا سیصد و هفتاد درجه فارنهایت می ‌باشد. برای این مورد می ‌توانید از دماسنج‌ های آبنباتی هم استفاده کنید. در حین سرخ کردن دونات باید ظرفتان را به صورت دورانی حرکت دهید، تا نسوزد و به حالت پفکی در آید.

سخن پایانی

من در این مقاله سعی کردم، چهار نکته مهمی را که هنگام تهیه یک دونات باید رعایت کنید، تا طعم بهشت به خود بگیرد را به شما ارائه دهم. شما با دانستن این نکات می توانید دونات ‌های خوشمزه برای خودتان تهیه کرده و میل نمایید و دیگر بابت سوختن یا سفت شدن آن نگران نخواهید بود. اگر جزو افرادی هستید که دوست ندارید از فرآورده ‌های غذایی سرخ کرده استفاده کنید، می ‌توانید در تهیه دونات از فر هم استفاده نمایید .برای تزیین آن هم قادرید از سس شکلات، شکر و… بر حسب سلیقه استفاده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *